• eSlim® - oficiálny predajca pre Slovenskú republiku
logo eJoy®

10 tipov na zdravé sladkosti pre deti aj dospelých

Zdravé a nezdravé sacharidy

Sladkosti a chudnutie, to je téma, ktorá už na prvý pohľad nejde dokopy. Áno, v prípade, ak hovoríme o sladkostiach obsahujúcich jednoduché sacharidy s vysokým glykemickým indexom, tie by ste mali rozhodne obmedziť. Existujú však aj tie, ktoré sú prospešné

Zdravé vs. nezdravé sacharidy

Pod pojmom sladkosť si väčšina ľudí predstaví zákusok, tortu, čokoládu alebo rôzne sladké tyčinky či keksíky. Všetky tieto typy sladkostí obsahujú spomínané nezdravé cukry, konkrétne jednoduché a rýchle sacharidy. Tieto sacharidy sa veľmi rýchlo dostanú do krvi, pričom telo reaguje ich odstránením z krvi tak, že ich uloží do tukových zásob.

Okrem týchto nezdravých sacharidov však existujú aj tie zdravé:

  • ide o zložené sacharidy, odborne zvané aj polysacharidy, ktoré sa rozkladajú v tele pomalšie a ani nezvyšujú prudko hladinu glukózy v krvi
  • viaceré z týchto zdravých a pozitívnych sacharidov obsahujú aj iné látky dôležité pre spracovanie ďalších živín a sú tiež dobrým zdrojom energie pre mozog

Zdravé sacharidy možno nájsť nielen v potravinách, o ktorých je všeobecne známe, že majú sladkú chuť a preto ich možno považovať za sladkosti, ale aj v niektorých typoch obilnín, strukovín, zeleniny a ovocia. Nachádzajú sa dokonca aj v cestovinách alebo v ovse.

Z hľadiska metabolizmu je teda výhodnejšie, aby sa cukry vstrebávali pomalšie a neukladali sa v podobe tukov v tele. Neznamená to však, že by ste nemohli konzumovať aj jednoduché sacharidy, optimálny pomer by však mal byť 8 : 2 v prospech tých zložených. Priemerný dospelý človek by mal prijať denne aspoň 100 gramov sacharidov.

Tipy na sladkosti, ktoré vašej hmotnosti neublížia

Ak máte chuť na sladké a chcete si dopriať niečo, čo túto chuť uspokojí, nemusíte nevyhnutne siahnuť len po typických nezdravých sladkostiach spomínaných v úvode. K dispozícii máte dokonca oveľa viac zdravých sladkých potravín, ktoré obsahujú aj iné živiny.

Tu je prehľad tých najlepších, ktoré neohrozia ani vaše chudnutie:

Med: Ak máte chuť na niečo sladké a zdravé súčasne, veľmi dobrou voľbou je med. Ten sa môže konzumovať samostatne, ale môžete ho využiť aj v rámci pridania do bežných hlavných jedál. Okrem toho, že obsahuje sacharidy, má v sebe aj rôzne organické kyseliny, vitamíny a stopové prvky, najmä vitamín C.

Stévia: Prírodnou a zdravou sladkosťou je aj stévia. Ide o prírodnú náhradu za bežný cukor aj umelé sladidlá, ktorá je až 200 krát sladšia, ako bežný cukor. Ideálna je na pridanie do čaju, ale aj kávy, môže sa pridávať aj do cesta. Jej plusom je, že neobsahuje kalórie a zároveň pomáha na zníženie krvného tlaku.

Granátové jablká: Zaujímavú sladko-kyslú chuť má aj granátové jablko, ktoré obsahuje vitamíny C a B, sodík, draslík, horčík či vápnik. Ide o ovocie s pozitívnym vplyvom vo viacerých oblastiach, či už sa jedná o podporu imunity, trávenia, zdravia pokožky, zraku a pomáha aj zachytávať voľné radikály a znížiť hladinu cukru v krvi.

Kiwi: Do kategórie zdravých sladkostí patrí aj kiwi, ovocie pochádzajúce pôvodne z Ázie. Ide o mimoriadny zdroj vitamínu C a zdravých sacharidov, využíva sa tak na imunitu a aj na posilnenie vitality a energie. Podporuje tiež činnosť a zdravie srdca, spevňuje cievy a žily a ide tiež o výborný antioxidant pôsobiaci na voľné radikály.

Batáty: Zaujímavou zdravou sladkosťou sú batáty, u nás známe aj ako sladké zemiaky. Ide o typ zeleniny obsahujúci cukor a škrob, ktorý pochádza zo strednej Ameriky. Batáty sú bohaté na betakarotén, vitamín C, vitamín B6, rastlinné steroly, draslík, pektín a nerozpustnú vlákninu. Môžete ich jesť aj ako prílohu k hlavnému jedlu.

Cheescake: Jednou z mála klasických „sladkostí“, ktoré nájdete aj v bežnej cukrárne a viete si ju teda kúpiť aj pri rôznych spoločenských príležitostiach, je cheescake. Ide o syrový koláč, ktorý býva zložený z ovsených vločiek, sušienok a masla, naopak, absentuje tu klasická múka. Koláč má minimum kalórií a jednoduchých cukrov.

Jahody: Veľmi zdravou sladkosťou sú aj jahody, ktoré obsahujú najviac do 10 % cukrov, prevažne fruktózu a glukózu. Vďaka tomu nie sú problémové ani pre diabetikov a nakoľko obsahujú viaceré pozitívne látky, či už ide o antioxidanty, vlákninu alebo rôzne ovocné kyseliny, môžete ich konzumovať aj pre posilnenie zdravia.

Banány: Známym druhom sladkého ovocia, ktoré tiež patrí medzi zdravé sladkosti, sú aj banány. Tie sa odporúčajú konzumovať napríklad na lepší spánok, normalizáciu krvného tlaku, zníženie hladiny cholesterolu a zároveň aj ako okamžitý zdroj energie. Lepšie sú však menej zrelé banány, majú nižší glykemický index.

Hokkaido: Medzi zdravé sladkosti patrí aj hokkaido, špeciálny druh tekvice, ktorý môžete konzumovať samostatne aj v rámci hlavných jedál. Táto tekvica pochádza z Japonska a obsahuje veľké množstvo vitamínov aj minerálov. Má minimum kalórií a kvôli nízkemu glykemickému indexu sa hodí aj pre diabetikov.

Čokoláda s vyšším obsahom kakaa: Na záver sme si nechali skutočnú sladkosť, čokoládu. Zabudnite ale na tie obyčajné typy, zdravá je len čokoláda s vyšším obsahom kakaa, aspoň 70 %, ideálne však viac. Kakao je totiž pre zdravie naozaj prospešné, hlavne kvôli vysokému obsahu antioxidantov a pre podporu imunity.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Certifikované

Úradom verejného
zdravotníctva SR

Garancia

vrátenia
peňazí

Vyrobené

v rámci Európy
vo Veľkej Británii

Diskrétne

doručenie
balíka

Doprava zdarma

pri nákupe
nad 70 EUR

100% prírodný

produkt v najvyššej
kvalite