• eSlim® - oficiálny predajca pre Slovenskú republiku
logo eJoy®

9 rád, ako si udržať váhu aj po schudnutí alebo diéte

udržanie hmotnosti po chudnutí

Jedným z najčastejších problémov, ktoré má väčšina ľudí pri chudnutí je, že po tom, ako schudnú na požadovanú hmotnosť, majú problém si túto svoju hmotnosť udržať. Dôvodom je, že chudnutie berú ako izolovanú alebo krátkodobú úlohu.

Čo je a čo nie je chudnutie

Práve mylne chápaná definícia chudnutia, ako niečoho, čo je len časovo ohraničená úloha pozostávajúca zo zákazov a príkazov, vedie najčastejšie k problémom s návratom pôvodnej hmotnosti do stavu predtým, ako ste začali chudnúť. To je aj dôvod, prečo sa vám, bez ohľadu na spôsob chudnutia či typ využitej diéty, nepodarí dosiahnutú váhu udržať.

Chudnutie totiž nie je a nespočíva v:

  • excesívnom cvičení a fyzickej aktivite, kedy je potrebné sa snažiť spáliť čo najviac kalórií za čo najkratší čas, aby ste spálili tuky a znížili hmotnosť
  • hladovaní, kedy prichádza k obmedzeniu stravy celkovo alebo čiastočne, podľa rôznych diét, ktoré sa snažia znížiť počet prijatých kalórií a energie
  • vo vylúčení niektorého typu živín z jedálneho lístka, typicky cukrov alebo tukov, prípadne v opačnom extréme, kedy diéty zas uprednostňujú len jeden typ živín
  • v znížení pocitu hladu cez rôzne zázračné pilulky či tabletky, ktoré síce môžu hlad dočasne potlačiť, no nie sú dlhodobým riešením

Chudnutie treba vnímať ako proces, ktorého cieľom je dosiahnutie prirodzenej hmotnosti a to s pomocou kvalitnej životosprávy a zdravého  životného štýlu. Schudnutie na optimálnu hmotnosť je preto viac nevyhnutnosťou ako nejakým jednorazovým cieľom.

Ľudia, ktorí si myslia, že si môžu udržať svoju „novú“ hmotnosť a vrátiť sa pritom k „starému“ spôsobu stravovania alebo žitia, potom nevyhnutne narazia na realitu. Je pritom jedno, ako veľmi pritom cvičili, aký typ diéty dodržiavali alebo aké rôzne prípravky a prostriedky používali, výsledok bude ten istý.

Ako si udržať hmotnosť po chudnutí

Ak si chcete udržať hmotnosť aj po schudnutí, musíte sa zamerať na komplexnú a dlhodobú zmenu vo vašom živote. Dobrou správou je, že to môže dokázať prakticky každý človek, stačí prijať niekoľko zmien a opatrení týkajúcich sa životosprávy a životného štýlu.

Tu je 9 najdôležitejších rád, ktoré vám k tomu pomôžu:

Hýbte sa: Alfa a omega, aby ste nezačali znova naberať stratené kilogramy, je pohyb. Kombinovať treba dva typy pohybu a to prirodzený, pravidelný a dlhodobý pohyb, napríklad častá chôdza, spolu s cielenou fyzickou aktivitou. Do druhej kategórie môžete zaradiť beh, bicyklovanie, plávanie alebo cvičenie v posilňovni s precvičovaním konkrétnych svalov

Jedzte menej a často: Pre udržanie metabolizmu a trávenia v neustálej aktivite je dôležité jesť radšej menšie porcie, ale zato často a pravidelne, ideálne 5 krát za deň. Držte sa aj zásad ohľadom správneho zloženia potravín, či už ide o obsah tukov, cukrov alebo bielkovín. Nekonzumujte však nadmerné množstvo kalórií, skúste si ich strážiť.

Dodržujte pitný režim: Okrem jedla je pre udržanie optimálnej hmotnosti a tiež pre správnu úroveň metabolizmu dôležitý aj pitný režim. Obmedzte sladené limonády a nápoje s vysokým obsahom cukru a snažte sa piť hlavne čerstvú vodu. Aj tu platí, že dôležité je piť pravidelne počas dňa, menšie množstvá a snažiť sa o príjem tekutín bohatých na živiny.

Odpočívajte: Nielen fyzická aktivita, ale aj oddych a relax sú veľmi dôležité a to nielen pre chudnutie, ale všeobecne ako súčasť zdravej životosprávy. Snažte sa čo najviac obmedziť vonkajšie stresové faktory, odpočívať aj počas dňa a nezabúdajte na dostatok spánku, ktorý je potrebný pre fyzickú aj mentálnu regeneráciu organizmu.

Vážte sa: Aby ste mali neustálu kontrolu nad svojou váhou, ale aby ste aj mohli korigovať napríklad svoj jedálniček, pohybovú aktivitu a ďalšie aspekty týkajúce sa zdravej životosprávy a životného štýlu, pravidelne sa vážte a zapisujte si svoju aktuálnu hmotnosť. Podľa dlhodobého trendu potom viete spraviť potrebné zmeny.

Doprajte si občas „cheat day“: Každému sa z času na čas môže stať, že sa ocitne na dovolenke, oslave alebo skrátka príde iná príležitosť, počas ktorej bude veľmi ťažké odolať nejakému menej zdravému jedlu, jednému pivu alebo zákusku. Nerobte z toho žiadnu tragédiu a raz za čas si môžete takýto „cheat day“ spraviť.

Motivujte sa: Pripomínajte si, prečo ste chceli schudnúť. Už počas chudnutia si veďte denník s cieľmi, ktoré ste mali na úvod a ktoré ste dosiahli počas chudnutia. Ak je to potrebné, čítajte motivačnú literatúru, no hlavne, majte na pamäti neustále tie dôvody, ktoré vás k chudnutiu viedli. Pamätajte, že v zdravom tele je aj zdravý duch.

Obmedzte zlozvyky: Medzi najčastejšie zlozvyky, ktoré majú negatívny vplyv na udržanie ideálnej hmotnosti, patrí neskoré zaspávanie, nadmerný príjem alkoholických nápojov, vynechávanie raňajok kvôli časovému zhonu ráno alebo nadmerné cvičenie či nadmerná fyzická aktivita s cieľom spálenia kalórií. Všetkého veľa škodí.

Nechajte sa kontrolovať: Ak už máte pocit, že máte zdravého životného štýlu a zdravej životosprávy „plné zuby“, skúste nad sebou zriadiť nejakú verejnú kontrolu. Poproste rodinu alebo priateľov, nech sa vás z času na čas opýtajú, ako dodržujete svoje zásady a ak treba, nech od vás vyžadujú viac sebadisciplíny.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Certifikované

Úradom verejného
zdravotníctva SR

Garancia

vrátenia
peňazí

Vyrobené

v rámci Európy
vo Veľkej Británii

Diskrétne

doručenie
balíka

Doprava zdarma

pri nákupe
nad 70 EUR

100% prírodný

produkt v najvyššej
kvalite