• eSlim® - oficiálny predajca pre Slovenskú republiku
logo eJoy®

Ako správne jesť pri chudnutí, ako často by to malo byť a čo ďalšie je ešte dôležité

strava

Príjem potravín a jedál je z pohľadu chudnutia najdôležitejším vplyvom, ktorého pôsobenie je minimálne rovnako významné, ako napríklad pravidelný pohyb alebo správny pitný režim. Nejde však pritom len o to, aké jedlá a suroviny konzumujete, ale aj ako.

Aký vplyv majú stravovanie a jedálniček na chudnutie

Úlohou potravín v tele je doplnenie živín a dôležitých látok pre fungovanie jednotlivých orgánových sústav. Cez jedlá a suroviny, ktorými sú tvorené, sa dostávajú do ľudského organizmu rôzne vitamíny, minerály, stopové prvky, bielkoviny, tuky aj cukry.

To, aké látky prijímate, ovplyvňuje z hľadiska chudnutia tieto oblasti:

  • v prvom rade ide o trávenie a jeho správny proces, pričom v tomto ohľade má významný vplyv strava s vlákninou, ktorá trávenie podporuje
  • vysoký podiel cukrov, solí a hlavne tukov má negatívny vplyv na usádzanie tukových zásob v tele, ale aj na hladinu cholesterolu a tiež na kardiovaskulárny systém
  • nemenej dôležitým vplyvom je pôsobenie na metabolizmus, usádzanie alebo spaľovanie tukov, niektoré látky a živiny to spomaľujú, iné naopak urýchľujú
  • skladba potravín aj pravidelnosť ich konzumácie majú tiež vplyv na pocit plnosti žalúdka a teda aj na hlad, čo má priamy vplyv na chudnutie

Z pohľadu chudnutia je nevhodné, ak strava obsahuje nadmerné množstvo živočíšnych tukov, jednoduchých cukrov alebo soli. Rovnako tak však záleží aj od toho, aké je množstvo skonzumovanej stravy, ako často počas dňa sa potraviny prijímajú a tiež od toho, aký je pitný režim. To všetko ovplyvňuje trávenie, metabolizmus aj spaľovanie tuku.

10 zásad, ako správne jesť a čo ďalšie je dôležité pri chudnutí

Aby ste mohli zhadzovať prebytočné kilogramy, je nevyhnutné nielen optimalizovať príjem a výdaj kalórií a energie, prípadne pôsobiť na skladbu prijímaných živín, ale vplývať aj na spôsob stravovania, jeho častosť či celkovo na životosprávu.

Tu sú zásady, ktoré vám s chudnutím pomôžu najviac:

Raňajky musia byť: Ak patríte medzi ľudí, ktorí si myslia, že vynechaním raňajok schudnú a ešte k tomu začínajú ráno len s kávou, tak presný opak je pravdou. Kofeín síce patrí medzi stimulanty metabolizmu, ale ak je žalúdok prázdny, získate jedine tak o žalúdočné vredy a narušenie trávenia.

5 jedál a pravidelne: Aby ste mohli schudnúť, musíte váš metabolizmus neustále pracovať. To docielite hlavne tým, že ku klasickému systému 3 jedál za deň, čiže raňajky, obed a večera, pridáte ešte desiatu a olovrant. Porcie však musíte o niečo zmenšiť a hlavne, jedzte tieto jedlá pravidelne.

Pozor na ujedanie: Ak ste doteraz jedli len 3 jedlá za deň a postupne prechádzate na systém 5 jedál, dajte si pozor na opačný extrém, čiže ujedanie si. Pravidelnejšie a častejšie jedenie môže niektorých ľudí dostať do takej situácie, že budú neustále počas dňa stále niečo jesť, hoci len drobnosti.

Tekutiny a potraviny naraz: Množstvo ľudí už vie, že tak ako v prípade jedla, aj v prípade tekutín a nápojov je lepšie piť menšie dávky a pravidelne. Málokto však vie, že z pohľadu chudnutia je nočnou morou naraz jesť aj piť nápoje. Odstup by mal byť aspoň 30 minút a to tak pred, ako aj po jedle.

Zelenina pred jedlom: To, čo naopak pred hlavným jedlom môžete skúsiť zjesť, je kúsok zeleniny, ideálne predjedlo vo forme zeleninového šalátu. Zmyslom tohto opatrenia je jednak znížiť množstvo skonzumovaného hlavného jedla, ale aj znížiť príjem kalórií a cez zeleninu zvýšiť príjem vlákniny.

Večer nehladujte: Ďalšou častou chybou, ktorú ľudia robia v snahe schudnúť, je vynechanie večere. Hladovka je však kontraproduktívna, nakoľko sa s ňou zastavuje metabolizmus a teda aj spaľovanie tukov. Práve naopak, večeru si dať treba, ale nemala by už obsahovať tuky a cukry, ale ľahšie stráviteľné živiny.

Pred spaním nejedzte: Aby mohla tráviaca sústava spracovať všetky potraviny, ktoré ste skonzumovali na večeru a aby ste sa vyhli nadmernému usádzaniu tukov, je potrebné dodržať časové oknom medzi večerou a spaním. Osvojte si pravidlo, že aspoň 2 až 3 hodiny pred spánkom už nebudete nič jesť.

Ak nemáte hlad, nejedzte: V prípade, že ste len nedávno prešli na systém 5 jedál za deň, môžu sa u vás vyskytnúť stavy, kedy nebudete mať hlad, napríklad na nejaké hlavné jedlo, prípadne menšie jedlo na desiatu či olovrant. Ak cítite, že žalúdok je plný, nenúťte sa do jedla, jednoducho ho vynechajte.

Pite: Zmyslom príjmu tekutín do žalúdka je nielen podporiť trávenie a metabolizmus, ale aj zahnať hlad a zasýtiť žalúdok, hoci len na istú dobu. Pravidelné pitie menšieho množstva tekutín počas celého dňa znižuje pocit hladu a chuť na jedlo, čo možno využiť najlepšie práve medzi hlavnými jedlami.

Jedzte pomaly a sústredene: Mnoho ľudí robí chybu, že ak aj konzumuje zdravé jedlo alebo sa snaží dodržiavať spomínané zásady, robí to v časovom strese a zhone. Základom maximálneho využitia živín, ale aj podpory trávenia a metabolizmu, je jesť pomaly, každé sústo prežuť a mať pri jedle pokoj.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Certifikované

Úradom verejného
zdravotníctva SR

Garancia

vrátenia
peňazí

Vyrobené

v rámci Európy
vo Veľkej Británii

Diskrétne

doručenie
balíka

Doprava zdarma

pri nákupe
nad 70 EUR

100% prírodný

produkt v najvyššej
kvalite