• eSlim® - oficiálny predajca pre Slovenskú republiku
logo eJoy®

Aký význam má cheat day v diéte, ako často ho mať a najčastejšie chyby

cheat day

Prakticky všetky diéty alebo diétne jedálničky si zakladajú na zdravom stravovaní a na vylúčení jedál s vysokým množstvom tukov a cukrov z denného stravovania. Z času na čas však viete spraviť výnimku a dopriať si aj „zakázané ovocie“.

Čo je cheat day, čiže podvádzací alebo hriešny deň

Práve takáto výnimka je to, čomu sa hovorí po anglicky cheat day, voľne preložené ako podvádzací alebo ako hriešny deň. Ide o jeden jediný deň v rámci dlhodobej diéty, kedy je možné tak trocha popustiť uzdu fantázií a ochutnať to, čo inokedy nejete.

V niektorých diétach sa takýto cheat day vyslovene odporúča a to preto, že ide o naozaj drastické diétne jedálničky, ktoré sú určené pre čo najrýchlejšie a čo najviditeľnejšie zhodenie kilogramov. V prípade, že ste ale spravili len menšie úpravy jedálnička, nemusíte mať hriešny celý deň, postačí napríklad len jedno jedlo raz za čas, ideálne na obed.

Zavedenie cheat day má však svoj význam vo viacerých rovinách:

  • ide o psychologický a motivačný prvok, ktorý so sebou nesie posolstvo akejsi „odmeny“ za dlhodobú udržanie disciplíny
  • cheat day má význam aj pre metabolizmus, nakoľko jeden deň s úplne odlišným jedálničkom vie látkovú premenu riadne naštartovať
  • optimálne je zamerať sa počas tohto dňa nielen na jedlo, ale aj na iné spôsoby potešenia, napríklad si dopriať aj saunu či nejaký iný relax
  • nakoľko väčšina diét je zameraná na redukciu cukrov, počas hriešneho dňa si ho viete jednorazovo doplniť a dobiť tak telo rýchlou energiou

Pokiaľ ide o pravidelnosť a častosť výskytu takéhoto dňa vo vašej diéte alebo zdravšom stravovaní, veľa závisí od celého vášho životného štýlu. Ak máte aktívnejší život, môžete si ho dopriať aj raz za týždeň. Ak máte naopak skôr sedavejšiu prácu a nechodíte ani tak často do fitka alebo nemáte toľko pohybu, lepšie je mať cheat day raz za 2 týždne.

Pozor na najčastejšie chyby súvisiace s hriešnym dňom

Podvádzací deň môže naozaj niektorým ľuďom výrazne pomôcť v udržaní zdravšieho životného štýlu, lepšej životosprávy a zdravšieho stravovania. Treba sa však v súvislosti s nim vyhnúť niektorým chybám, ktoré môžu jeho pozitívne vplyvy zmazať.

Pozor si dajte hlavne na tieto:

Nedostatok pohybu: Najčastejšie prijmú ľudia počas hriešneho dňa nadmerné množstvo kalórií, hlavne pokiaľ ide o cukry a tuky. Hneď na ďalší deň potom nestačí len to, že sa vrátite k zdravšiemu stravovaniu, je potrebné prijaté kalórie spáliť. Ideálnym prostriedkom je pohyb, napríklad beh, plávanie, bicykel či cvičenie vo fitku.

Problém so sebakontrolou: V prípade, že držíte diétu za účelom zmiernenie chorobného prejedania sa, máte príliš slabú vôľu alebo trpíte inzulínovou rezistenciou, hrozí vám riziko, že z jedného cheat day sa stanú dva či viac dní po sebe. Vtedy je lepšie zavolať si na pomoc niekoho známeho, kto vám spraví v daný deň „dohľad“.

Nevhodné načasovanie: Niekedy je cheat day doslova nevyhnutnosťou, hlavne pokiaľ ide o nejaké spoločenské udalosti. Ak viete, že vás čaká vianočná párty alebo oslava narodenín niekoho blízkeho, snažte sa svoj hriešny deň skĺbiť práve s takouto príležitosťou. Vyhnete sa tak problému, že budete mať dva podvádzacie dni po sebe.

Zle zvolené jedlá: Je pravda, že cheat day je určený hlavne na konzumáciu jedál, ktoré si inak nedoprajete, no aj tu je možné si vybrať také, ktoré budú mať pozitívny efekt. Namiesto kupovaných nezdravých polotovarov si spravte radšej domáce a na nutrienty bohaté jedlo, prípadne si dajte nejaký exkluzívnejší obed v reštaurácii.

Ďalšie zásady pre zdravé chudnutie a udržanie hmotnosti

Hriešny deň slúži aj na to, aby akákoľvek diéta nebola iba a len o odopieraní, ale aby ste si mohli raz za čas niečo dopriať v záujme dlhodobého udržania zdravého stravovania. Pre podporu optimálnej životosprávy však viete spraviť omnoho viac.

Medzi najviac využívané možnosti patria:

Pohyb a cvičenie: Bez ohľadu na to akékoľvek stravovacie návyky, na akýkoľvek diéty alebo na akýkoľvek jedálniček, bez dostatočného výdaju energie a kalórií ani neschudnete a ani si optimálnu hmotnosť neudržíte. Pravidelný pohyb, napríklad chôdza, beh a plávanie, spolu s cvičením vo fitness centre, by mali byť samozrejmosťou.

Spánok a odpočinok: Nielen fyzická aktivita, ale aj dostatočný oddych a odpočinok po nej a počas dňa sú dôležité pre zachovanie zdravého metabolizmu. Veľa ľudí, zvlášť mužov, podceňuje aj úlohu kvalitného spánku, no práve ten je zodpovedný za regeneráciu organizmu a načerpanie dostatočnej energie pre celý deň.

Bylinky a koreniny: Na udržanie ideálnej hmotnosti po schudnutí vám pomôže aj to, ak budete v kuchyni a do jedál používať viacero bylín a korenia. Okrem známeho chilli korenia na spaľovanie tukov môžete siahnuť aj po oregane, bazalke, stévii, púpave, žihľave a šalvii. Viaceré z nich sa hodia tiež na prípravu bylinkových čajov.

Obmedzenie alkoholu, stresu a fajčenia: Súčasťou zdravého životného štýlu je nielen podpora tých prostriedkov a možností, ktoré majú pozitívny vplyv na metabolizmus či trávenie, ale aj obmedzenie negatívnych faktorov. Čo najviac sa vyhýbajte, obmedzte alkohol a s fajčením by ste mali skoncovať úplne.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Certifikované

Úradom verejného
zdravotníctva SR

Garancia

vrátenia
peňazí

Vyrobené

v rámci Európy
vo Veľkej Británii

Diskrétne

doručenie
balíka

Doprava zdarma

pri nákupe
nad 70 EUR

100% prírodný

produkt v najvyššej
kvalite