• eSlim® - oficiálny predajca pre Slovenskú republiku
logo eJoy®

Emočné prejedanie sa verzus emočné chudnutie

Emočné prejedanie či emočné chudnutie sú nežiadúce stavy, ktorými sa snažíme zajesť trápenie alebo smútok, či naopak, sa kvôli sklamaniu snažíme nejesť. Obe situácie sú pre telo nevhodné a neprospievajú nám.

Žijeme v dobe, kedy sme neustále v strese a pod tlakom. Práca, rodina a niekedy aj všetok voľný čas sprevádzajú krízové situácie, ktoré niektorí riešia okamžitou zmenou stravovacích návykov. Buď je to jeden extrém, kedy sa snažíme negatívne myšlienky zajesť alebo druhý extrém, kedy nejeme nič. Práve emócie sú tými pánmi, ktorí riadia náš život. To má často fatálne následky vo forme nadmernej obezity, ktorá je navyše sprevádzaná ochoreniami alebo vo forme mentálnej anorexie, ktorá rovnako škodí celému organizmu.

Emocionálny alebo fyzický hlad?

Emocionálny hlad je na rozdiel od fyzického hladu náhly a je nutné ho okamžite uspokojiť. Fyzický hlad prichádza postupne a bez jedla vieme vydržať aj celý deň. Ak sme fyzicky hladní, je nám jedno čo zjeme, pričom pri emocionálnom máme chuť na jedno konkrétne jedlo. V prípade emocionálneho jedenia máme po najedení pocit viny a hanby, pričom pri bežnom hlade nás jedlo uspokojí. Navyše, emocionálne prejedanie nám neprináša pocit plného žalúdka, práve naopak sme stále hladní.

Aké sú príčiny?

Väčšinou neexistuje jeden jediný spúšťač, ktorý nás prinúti sadnúť si pred chladničku a celú ju vyjesť. Príčina je multifaktoriálna a často podmienená hlavne psychickými problémami. Taktiež môže ísť o genetický, enviromentálny, sociálny alebo biologický faktor. Ľudia majú často problém so svojím vzhľadom a väčšina by si priala vyzerať úplne inak, no iba niektorým sa podarí tento cieľ dosiahnuť. Mnohí sa radšej uchýlia pod vplyvom týchto emócii k prejedaniu alebo hladovaniu. Avšak, k emocionálnemu prejedaniu nás môže viesť aj dobrá nálada, kedy sme šťastní a doprajeme si jedlo, ktoré milujeme.

Toto sú prejavy emocionálneho prejedania:

  • Tajné jedenie a ukrývanie jedla
  • Nakúp väčšieho množstva potravín
  • Sociálna izolácia
  • Psychické ťažkosti
  • Bolesti žalúdka a pocit nafúknutia
  • Problémy s pleťou
  • Problémy so spánkom
  • Naberanie hmotnosti
  • Emocionálne chudnutie

Emocionálne chudnutie je často na hranici s bulímiou a mentálnou anorexiou. Je určite vážnejším problémom než prejedanie, ale dôvody sú podobné. Krajšia postava vás na konci tohto plánu rozhodne nečaká – iba ďalšie problémy, ktorými môže byť trvalé nechutenstvo, narušenie chodu organizmu a v konečnom dôsledku to môže prejsť do vážnejších stavov, ktoré sa ťažko liečia. Ak nie ste spokojní so svojím vzhľadom, vyskúšajte radšej náš prípravok eSlim, ktorý vám s chudnutím účinne pomôže, zlepší vaše sebavedomie a nebudete tak musieť držať nezmyselnú hladovku.

Ako zastaviť emocionálne prejedanie?

Prvou možnosťou je zmierniť okolité situácie, ktoré vás k emocionálnemu jedeniu vedú. Napríklad pokúsiť sa zmierniť stres alebo namiesto jedla vyskúšať pohyb ako je beh či joga. Podľa mnohých odborníkov vám v prípade emocionálneho rozladenia môže pomôcť aj zviera, ktoré zmierni negatívne pocity. Nielen že sa pri kontakte so zvieraťom zvyšuje prirodzene dobrá nálada ale navyše ho možno použiť ako prostredníka, ktorému sa môžete vyrozprávať.

Sústreďte sa na jedlo a nepozerajte pri tom na televíziu, do mobilu či do novín. Mnoho ľudí berie jedlo iba ako druhoradú činnosť, pri ktorej sa dá robiť ešte niečo iné. Takýmto správaním nevnímame chuť jedla, to ako je pripravené, koľko sme ho zjedli alebo koľko sme ho prežúvali. To môže viesť k zvýšenému pocitu hladu ale aj k vážnym ochoreniam.

Kupujte len to čo potrebujete. Ak vás pochytí zlá emócia, ktorú potrebujete zajesť, stane sa tak najčastejšie v pohodlí domova, kde sa cítite bezpečne. Vyhnite sa prejedaniu tým, že nebudete nakupovať potraviny, po ktorých by ste v takom prípade siahli a kúpte si radšej väčšie množstvo zeleniny a ovocia.

Dajte si na čas a snažte sa pred jedením urobiť ešte nejakú drobnú činnosť. Pokiaľ to na vás ide, vyskúšajte umyť riad alebo povysávať tesne predtým než sa na jedlo vrhnete. V prípade ak ide o fyzický hlad, neprejde vás táto chuť ani po 10 minútach, no ak ide iba o emócie, ktoré potrebujete vyventilovať – zajesť, popri činnosti na to zabudnete.

I keď to je často veľmi náročné, skúste si priznať, že jedlo nedokáže zmierniť vaše starosti, nedokáže nahradiť priateľov alebo lásku. Skúste sa racionálne pozrieť na svoje problémy, poprípade porozprávať o tom s niekým. Priznajte si, že máte problém a nehanbite sa za to. Zároveň si aj odpustite a skúste sa zamerať viacej na svoje vnútro.

Posledným tipom, ktorý vám môže pomôcť neprepadnúť emocionálnemu prejedeniu je vyvážená strava. Ak budete po celý deň jesť potraviny, ktoré vám dodajú potrebnú energiu, živiny a potešia vás, bude vás oveľa menej lákať zbytočné prejedanie či dokonca hladovanie.

Užitočné otázky ohľadom emocionálneho prejedania

Má emocionálne prejedanie niečo spoločné so záchvatovitým jedením?

Záchvatovité jedenie je už konkrétna diagnóza, ktorá má dlhodobý priebeh a nejedná sa iba o krátkodobý stav, ako tomu je pri emocionálnom prejedaní.

Ako okamžite rozoznám emocionálny hlad od fyzického?

Najlepším znakom ako ich rozoznať je to, odkiaľ hlad prichádza. Ak cítite potrebu jesť v ústach a rovnako tak na jedno konkrétne jedlo aj myslíte, je to emocionálny hlad. Ak vám škvŕka v bruchu a je vám jedno čo zjete, ide o fyzický hlad.

Čo mám spraviť ak ma prepadne emocionálny hlad v práci?

Dajte si žuvačku, mentolový cukrík alebo si choďte umyť zuby. Všetky tri veci zmierňujú pocit hladu a to aj toho emocionálneho, takže ich majte vždy po ruke.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Certifikované

Úradom verejného
zdravotníctva SR

Garancia

vrátenia
peňazí

Vyrobené

v rámci Európy
vo Veľkej Británii

Diskrétne

doručenie
balíka

Doprava zdarma

pri nákupe
nad 70 EUR

100% prírodný

produkt v najvyššej
kvalite