• eSlim® - oficiálny predajca pre Slovenskú republiku
logo eJoy®

Je možné chudnutie chôdzou? Ak je rýchla alebo po schodoch, áno

chudnutie chôdzou

Chôdza je pre človeka asi najviac prirodzený a zároveň najviac nenáročný typ pravidelného pohybu. Je teda úplne logické, ak sa spomína aj v súvislosti s chudnutím. Niektorí ľudia budú tvrdiť, na základe ich vlastných skúseností, že im chôdza pomohla. Je to naozaj možné?

Prečo je chôdza na chudnutie vhodná a aké má výhody

Chudnutie chôdzou je najlepším začiatkom tak pre pravidelnú telesnú aktivitu, ako aj pre samotné chudnutie. Chôdza je totiž veľmi prirodzeným a taktiež nevyhnutným typom pohybu, ktorý vykonávate tak či tak. Ak si ho trocha prispôsobíte, pomôže vám aj s hmotnosťou.

Zo zdravotného hľadiska má pravidelná chôdza nasledovné výhody:

  • podporuje kardiovaskulárny systém a krvný obeh, znižuje riziko srdcových chorôb
  • je dôležitá aj pre mozog, či už ako odpočinok, alebo tiež na zníženie rizika mŕtvice
  • podporuje duševné zdravie, pamäť aj pohodu, pomáha znížiť stres aj náladu
  • zlepšuje kondíciu a zdravie svalov a to nielen na nohách, ale aj na bruchu
  • ide o výbornú aeróbnu aktivitu, ktorá má zároveň najnižšiu pravdepodobnosť úrazu
  • pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu zároveň podporuje imunitný systém

Počas chôdze zapájate oveľa viac svalstva, ako by ste si mohli myslieť. Okrem svalov nôh, či už ide o lýtka alebo stehná, pracujú aj sedacie svaly, brušné šikmé a brušné bočné svaly, zapájate tiež dýchacie svalstvo. Zároveň podporuje aj držanie tela, hlavne chrbát a ramená. To pochopiteľne za predpokladu, že kráčate vzpriamene a nehrbíte sa.

Štatistiky zároveň ukazujú, že chôdza je aj jednoduchšia na získanie pevnej vôle. Kým len niekoľko percent ľudí beháva aj po roku, odkedy sa tomu začali venovať, viac ako polovica z tých, ktorí začali pravidelne chodiť, pri chôdzi zostala dlhodobo.

Základné pravidlá a zásady pre chôdzu na chudnutie

Aby ste mohli chôdzou chudnúť a teda spaľovať kalórie, musíte dodržiavať niektoré pravidlá a princípy. Tie sa týkajú tak spôsobu chôdze, ako aj tempa, pravidelnosti, prejdenej dĺžky či motivácie k tomu, aby bola chôdza naozaj pravidelná.

Tu je niekoľko tipov pre efektívnejšiu chôdzu:

Strečing: Tak, ako pred každým pohybom, aj pred chôdzou je potrebná rozcvička na zahriatie svalstva, čiže strečing. Dobre si ponaťahujte hlavne svaly a šľachy v dolnej časti nôh, precvičte si ohybnosť všetkých kĺbov a postoj.

Počet krokov: Určite ste už počuli o odporúčanej norme 10 tisíc krokov za deň. Počet krokov je však na vás, netreba sa týmto okrúhlym číslom riadiť. Dôležitejšia je prejdená vzdialenosť, pre efektívne chudnutie by to malo byť 6 až 7 km.

Plynulosť a tempo: Chôdza by mala byť plynulá, je jedno, či budete kráčať rýchlejšie, pomalšie alebo do kopca či do schodov. Robte rovnako dlhé kroky, našľapujte na pätu a majte také tempo, aby ste vedeli ešte stále rozprávať bez zadýchania sa.

Čas a pravidelnosť: Doba chôdze je na vás, každý deň, kedy budete chodiť, to môže byť odlišné. Minimum pre chudnutie by však malo byť aspoň 45 minút, kedy sa začínajú spaľovať aj tuky. Ideálne je chodiť 3 až 4 krát do týždňa.

Dýchanie a držanie tela: Počas chôdze treba dýchať hlbšie a skôr pomalšie, prípadne úmerne tempu. Nedýchajte plytko, nepríde k dostatočnému okysličeniu svalstva. Telo držte vzpriamené, chrbát rovný a vystretý, ramená nech sú uvoľnené.

Pitný režim: Ak budete chodiť dlhšiu dobu, napríklad hodinu a viac, prípadne pôjdete do náročnejšieho terénu, zoberte si so sebou aj fľašu s vodou. Pitný režim je dôležitý aj v letných mesiacoch, kedy sa aj pri chôdzi zapotíte viac, ako inokedy.

Aká chôdza je najlepšia na chudnutie? Rýchla aj po schodoch

Pokiaľ ide o výber typu prevedenia či rýchlosti chôdze pre čo najlepšie chudnutie, existujú 4 najčastejšie možnosti, ktoré je dobré počas týždňa vhodne skombinovať. Každý z týchto typov chôdze má svoj význam.

Počas chudnutia sa venujte nasledovným druhom:

Rýchla chôdza: Základom chudnutia je rýchla chôdza v pravidelnom a svižnejšom tempe. Podľa štatistík je optimálnou rýchlosťou tempo 6 km za hodinu, čo znamená, že ak by ste chceli prejsť ideálnych 7 km denne, postačí vám hodinka aj niečo. Po dni takejto chôdzi sa dajte prestávku a pokračujte pomalšou chôdzou, je to ideálna kombinácia.

Chôdza po schodoch: Veľmi účinnou chôdzou na chudnutie, ale rovnako tak aj pre zdravie vašej kardiovaskulárnej sústavy, je chôdza do schodov. Tá je 2 až 3 krát energeticky a kaloricky náročnejšia ako bežná chôdza po rovine. Ide o dobrú anaeróbnu aktivitu, ktorú však treba striedať aj s ostatnými typmi chôdze.

Pomalá chôdza: Pomalú chôdzu aplikujte vtedy, ak pôjdete na väčšiu vzdialenosť, alebo budete chodiť dlhší čas, napríklad 1,5 až 2 hodiny. Tento typ chôdze vyzerá na prvý pohľad ako neefektívny, no práve v kombinácii s dlhšou prejdenou vzdialenosťou pomáha taktiež chudnúť a spaľovať kalórie a to bez preťaženia tela.

Nordic Walking: Posledným typom chôdze, ktorý patrí medzi veľmi efektívne z hľadiska chudnutia a spaľovania kalórií, je tzv. Nordic Walking. Ide o chôdzu s pomocou špeciálnych oporných palíc, kedy zapájate aj svalstvo rúk a musíte tiež koordinovať ruky a nohy. Týmto spôsobom viete spáliť takmer o polovicu viac kalórií.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Certifikované

Úradom verejného
zdravotníctva SR

Garancia

vrátenia
peňazí

Vyrobené

v rámci Európy
vo Veľkej Británii

Diskrétne

doručenie
balíka

Doprava zdarma

pri nákupe
nad 70 EUR

100% prírodný

produkt v najvyššej
kvalite