• eSlim® - oficiálny predajca pre Slovenskú republiku
logo eJoy®

Nutkavá chuť do jedla

Nutkavá chuť do jedla trápi väčšinou ľudí, ktorí sa snažia schudnúť. No môže sa vyskytnúť aj u tých, ktorí trpia akútnym nedostatkom živín alebo sú v dlhodobom strese. A častejšie prenasleduje ženy, u ktorých za to zodpovedajú hormonálne zmeny.

Ak chceme bojovať s nutkavou chuťou do jedla, musíme najprv pochopiť, čo to je. Nutkavá chuť do jedla je veľmi silná túžba, pre ktorú ste ochotní urobiť naozaj hocičo. Je veľmi pravdepodobné, že neodolateľná chuť do jedla prepadne každého, kto drží prísnu diétu. Spúšťačom vlčieho hladu je pokles hladiny cukru v krvi a zvýšenie hladiny hormónu hladu – ghrelínu. A preto je dobré vedieť, prečo vzniká a ako sa s ňou popasovať.

Príčiny vzniku nutkavej chuti do jedla

Nesprávne stravovacie návyky – veľká chuť do jedla často sprevádza ľudí, ktorí sa nepravidelne stravujú. Napríklad, ak celý deň nič nejedia a večer si doprajú niekoľko chodov po sebe. Kvôli nepravidelnej dávke energie telo čerpá zo svojich zásob a tak potom treba doplniť aj tie.

Nezdravá strava – ak dávate počas dňa prednosť fastfoodom, je pravdepodobné, že sa poriadne nenajete a máte po celý zvyšok dňa hlad. Voľte preto zdravú a vyváženú stravu, ktorá vám dodá energiu na celý deň. Rýchle občerstvenie je totiž známe tým, že okamžite zvýši hladinu cukru v krvi a tá rovnako rýchlo aj klesne.

Redukčné diéty – diéty sú najčastejším dôvodom, prečo máte potrebu stále niečo jesť. Tým, že telu odopriete kvalitný zdroj energie a budete ho zásobovať nízkokalorickou stravou po celý deň, bude si pýtať viac. Zvážte si preto, aký typ diéty je pre vás najlepší a nedržte zbytočne drastické diéty, ktoré vám viac ublížia ako pomôžu.

Stres – stres dokáže vyvolať tzv. emočné prejedanie sa, kvôli ktorému sa budete snažiť svoje starosti zajesť. To znamená, čím viac sa trápite a stresujete, tým viac toho zjete. Pokiaľ je toto váš prípad, snažte sa zaradiť do svojho jedálnička viac zeleniny a ovocia, ktoré vám pomôžu zvládnuť stres lepšie než kalorické jedlo.

Hormonálne zmeny – tento bod sa týka žien v reprodukčnom veku. Náhle výkyvy hormónov, pod vplyvom menštruačného cyklu, vytvárajú v tele nepokoj, ktorý je možné upokojiť jedlom. Snažte sa v tomto období, pred menštruáciou, jesť čo najviac ovocia a zeleniny a taktiež dostatočne spať.

Ako predísť silnej chuti na jedlo?

Takáto chuť na jedlo vás môže prekvapiť kedykoľvek a kdekoľvek. No pozor, netreba si ju mýliť s bežnou chuťou na obľúbené pokrmy. Aby ste nemuseli bojovať proti tejto neodolateľnej chuti, neskúšajte hladovať. Rozhodne neschudnete, ak nebudete jesť nič alebo ak sa budete nadmerne obmedzovať. Vytvorte si vyvážený jedálniček, ktorý vám dodá všetko potrebné. V opačnom prípade budete z nedostatku jedla unavení a deprimovaní, čo vás ľahšie zavedie k chladničke. Pomôcť vám môže aj to, ak si raz za čas doprajete, na čo máte chuť, ale v malom množstve. Nutkavá chuť do jedla sa môže objaviť aj v prípade, ak ste pod tlakom a v strese, preto sa snažte dostatočne hýbať a samozrejme, vyhýbať sa stresu.

Odhaľte syndróm nočného prejedania

Nutkavá chuť môže prísť aj v noci ako tzv. syndróm nočného prejedania sa. Ľudia, trpiaci týmto syndrómom, dokážu väčšinou počas dňa odolať chuti na jedlo, ale s príchodom noci sa prestanú ovládať. Typickými symptómami sú ťažké zaspávanie, časté nočné budenie či zvýšená chuť na sladké. Syndróm nočného prejedania sa zvyšuje chuť do jedla večer a ráno ju, naopak, znižuje. Dôvod, prečo takáto nočná chuť do jedla vzniká, je hlavne stres a depresia, no sčasti treba hľadať problém aj v samotnom spaní.

Čo sa dá s nutkavou chuťou do jedla spraviť?

Pokiaľ nechcete porušiť svoj dobre zabehnutý plán na chudnutie, ale prepadne vás hlad, siahnite po týchto potravinách! Nízkokalorické čerstvé ovocie a obilniny môžete jesť po celý deň a rovnako vám pomôžu aj nízkotučné jedlá, ktoré obsahujú sacharidy a dokážu zasýtiť. Môže to byť ryža, zemiaky, celozrnný chlieb a cestoviny. Doprajte si menšie porcie, niekoľkokrát do dňa. Váš metabolizmus bude neustále pracovať a zároveň sa vyhnete prejedaniu.

Častokrát býva hlad prezlečený smäd. Ak vás najbližšie prepadne nezastaviteľná chuť do jedla, vyskúšajte sa poriadne napiť čistej vody. Je dôležité vedieť, že čistá voda je hlavným a najväčším zdrojom vody pre naše telo. I keď sa nachádza v čaji, polievkach, v ovocí alebo zelenine, nie je to dostatočné množstvo. Voda dodá telu potrebné minerály, hydratuje bunky a vy sa tak budete cítiť plní energie a určite nebudete pociťovať hlad.

Nezabúdajte na raňajky. Pocit hladu môžete pociťovať aj v prípade, ak neraňajkujete alebo raňajkujete zle. Ideálne raňajky by mali byť správne vyvážené a dostatočne sýte. Ak sa momentálne snažíte schudnúť, aj tak si doprajte bohaté raňajky – počas dňa ich ľahko spálite. Na obed si môžete dopriať polievku, ktorá rovnako obsahuje dostatok živín a telo si vďaka tomu nebude pýtať nič viac.

V boji proti nutkavej chuti do jedla vám pomôže aj vláknina. Tá dokáže nielen prečistiť, ale aj zasýtiť. Je to nielen kvôli tomu, že v žalúdku viaže vodu, ale aj kvôli tomu, že dokáže zvýšiť hladinu cukru v krvi. Už len vďaka jednému jablku sa budete cítiť naozaj sýti a nebudete musieť mať žiadne výčitky. Vyskúšajte do svojho jedálnička zaradiť repu, mrkvu, brokolicu, listovú zeleninu, hrušky, grep, černice alebo avokádo.

Rýchlou pomocou pred vlčím hladom sú mentolky a žuvačky. Tie potláčajú chuť na slané alebo sladké vďaka mentolu. Podobnú schopnosť majú aj oriešky, takže majte vždy poruke nepražené, nesladené a nesolené oriešky.

Užívanie výživového doplnku stravy eSlim. Naše testovania a recenzie produktu majú veľmi silný vplyv na zníženie chuti do jedla.

Zaujímavé otázky o pocite hladu

Prečo mám chuť iba na sladké?

Dôvodom je väčšinou nedostatok horčíka alebo chrómu. Namiesto čokolády siahnite po listovej zelenine, orechoch, rybách alebo po kvalitnej horkej čokoláde.

Prečo mám chuť iba na slané?

Dôvodom je deficit sodíka. Často je to prejav dehydratácie, ktorý zaženiete nielen pohárom vody, ale aj pukancami, zelerom alebo mrkvou.

Mám chuť iba na mäso – kde je problém?

Pravdepodobne vám chýba železo. Vyskúšajte do svojho jedálnička zaradiť šošovicu, špenát, tekvicové jadierka a čučoriedky.

Prečo mám chuť iba na kyslé?

Chuť na kyslé jedlo je väčšinou vážny problém, a to kvôli nedostatku žalúdočnej kyseliny. Vyskúšajte užívať probiotiká, ako napríklad bryndzu, a ak tento pocit nezmizne, vyhľadajte lekára.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Certifikované

Úradom verejného
zdravotníctva SR

Garancia

vrátenia
peňazí

Vyrobené

v rámci Európy
vo Veľkej Británii

Diskrétne

doručenie
balíka

Doprava zdarma

pri nákupe
nad 70 EUR

100% prírodný

produkt v najvyššej
kvalite