• eSlim® - oficiálny predajca pre Slovenskú republiku
logo eJoy®

Zdravé a nezdravé sacharidy v potravinách a aké potraviny ich obsahujú

Zdravé a nezdravé sacharidy

Sacharidy, čiže cukry, sú z pohľadu chudnutia témou, na ktorú má väčšina ľudí veľmi vyhranený názor. Ten spočíva v jednoduchom konštatovaní, že cukry sú nezdravé a treba ich preto zo stravy úplne vynechať. Realita však nie je až taká negatívna.

Čo sú sacharidy a aký majú význam

Sacharidy predstavujú jednu zo základných živín nevyhnutných pre ľudský organizmus. Nazývajú sa aj uhľohydráty a z chemického hľadiska ide o látky, ktoré obsahujú atómy uhlíka, vodíka a kyslíka. Sacharidy sú dôležité pre energetické fungovanie organizmu a podľa aktivity ich treba denne od 300 do 500 gramov.

Z pohľadu fungovania tela majú hlavne nasledovné funkcie:

  • sú dôležitým zdrojom energie, pričom môže ísť o krátkodobý zdroj energie, kam patria hlavne glukóza a fruktóza, alebo aj o dlhodobejšie zásoby
  • majú tiež stavebnú funkciu, hlavne pokiaľ ide o celulózu, chitín a nukleové kyseliny, využívajú sa tiež pre bunkové dýchanie
  • sacharidy majú význam aj pre niektoré iné látky v tele, napríklad hormóny alebo funkciu viacerých koenzýmov, môžu vplývať aj na telesnú teplotu
  • z pohľadu orgánových sústav sú sacharidy dôležité pre mozog a nervovú sústavu, krvný obeh a červené krvinky, ale aj pre trávenie

Existujú viaceré skupiny sacharidov, pričom bežne sa stretávame hlavne s cukrami, napríklad ako je glukóza, fruktóza, galaktóza alebo sacharóza, škrobom, ktorý sa v tráviacom trakte štiepi na molekuly a vlákninou, ktorá je dôležitá tiež pre trávenie.

Z hľadiska pôvodu môžu byť sacharidy prírodné, kedy neprešli priemyselným spracovaním a sacharidy umelé, ktoré bývajú už v pripravených jedlách a potravinách. Ešte dôležitejšie je však rozoznávať jednoduché sacharidy a zložené sacharidy, pričom ich ideálny pomer by mal byť 20 ku 80 % . Celkovo by mali tvoriť polovicu energetického príjmu.

Čo sú zdravé sacharidy a v ktorých potravinách sú

Ako zdravé sacharidy sa označujú hlavne tie zložené, no v určitom zdravom množstve môžete prijímať počas dňa aj niektoré prírodné jednoduché sacharidy, napríklad v ovocí. Hlavnou výhodou zdravých sacharidov je ich nižší glykemický index.

Tu sú príklady potravín, ktoré zdravé sacharidy obsahujú:

Med: Med patrí medzi najviac zdraviu prospešné potraviny a jeho výhodou je, že obsahuje veľké množstvo nielen prírodných sacharidov, ale aj vitamínu C, ktorý je nevyhnutný tak pre metabolizmus, ako aj pre imunitu. Med môžete využiť rôznorodým spôsobom, napríklad ho pridať do hlavných jedál, ale aj do čaju.

Ovocie a zelenina: Prospešné jednoduché aj zložené sacharidy obsahuje samozrejme tiež viacero druhov ovocia, napríklad banány, jablká, kiwi či jahody. Výhodou ovocia je, že je tiež veľmi bohaté na vitamíny a to prakticky zo všetkých skupín. Tie sú dôležité aj pre metabolizmus a tiež pre chudnutie.

Strukoviny: Zdravé sacharidy možno nájsť aj vo viacerých strukovinách, napríklad ich obsahujú šošovica, cícer, hrášok či fazuľa. Ich výhodou je, že okrem sacharidov sú bohaté aj na ďalšie prospešné látky pre telo, napríklad horčík, železo a vitamíny B. Navyše, neobsahujú takmer žiaden škodlivý tuk.

Orechy a semená: Medzi jednoznačne zdravé typy potravín z pohľadu sacharidov, ale napríklad aj mastných kyselín či minerálov, patria mnohé druhy orechov a semien. Konzumovať môžete napríklad mandle, vlašské orechy, arašidy, makadamové oriešky, chia semienka a tekvicové semienka.

Ďalšie rastlinné zdroje: Ak chcete mať dostatok zdravých sacharidov a spestriť si svoj bežný jedálniček, môžete do neho pridať aj hnedú ryžu, quinou, ovos, figy, celozrnné pečivo, ovsené vločky, pohánku alebo bulgur. Ich výhodou je, že sa dajú využiť v hlavných aj menších jedlách a možno ich rôzne pripraviť.

Ktoré nezdravé sacharidy sú najhoršie

Väčšine jednoduchých sacharidov, hlavne tých, ktoré majú umelo upravený charakter, by ste sa mali vyhýbať a z jedálnička ich v maximálnej možnej miere vyradiť. Majú vysoký glykemický index a ukladajú sa v tele vo forme tuku.

Preto treba vynechať hlavne nasledovné potraviny:

Sladkosti: Zrejme najtypickejšou kategóriou problémových potravín z pohľadu sacharidov sú sladkosti. Jednoduché a nezdravé typy sacharidov, hlavne cukrov, obsahujú napríklad rôzne sušienky, keksíky, torty v podobe polotovarov, mrazené krémy a bežné čokolády s nižším obsahom kakaa.

Biele pečivo: Všeobecne známe je, že kto chce chudnúť, musí sa vyhýbať bielemu pečivu a to aj kvôli tomu, že obsahuje veľké množstvo jednoduchých sacharidov. Zabudnite na všetko, čo je vyrobené z bielej múky, či už ide o chlieb, koláče alebo cestoviny. Tieto potraviny navyše obsahujú len málo prospešných živín.

Slané pochutiny a dochucovadlá: Nielen v sladkostiach, ale paradoxne aj v slaných potravinách sa nachádzajú zdraviu a tiež chudnutiu škodlivé sacharidy. Môže ísť o rôzne chipsy, slané paličky alebo krekry, rovnako tak o horčicu, kečup, sójové omáčky a iné druhy omáčok alebo dresingov.

Sladené nápoje: Veľmi dobrým príkladom nezdravých sacharidov sú aj sladené nápoje. Okrem tých najznámejších typov kolových nápojov a limonád sa však takéto sacharidy nachádzajú aj v zdanlivo prospešných nápojoch, napríklad ako sú džúsy alebo nektáre. Snažte sa ich preto čo najviac obmedziť.

Zdieľajte:

Komentáre

Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Certifikované

Úradom verejného
zdravotníctva SR

Garancia

vrátenia
peňazí

Vyrobené

v rámci Európy
vo Veľkej Británii

Diskrétne

doručenie
balíka

Doprava zdarma

pri nákupe
nad 70 EUR

100% prírodný

produkt v najvyššej
kvalite